Fidelis Blogg – alla artiklar

Regn
Ibland undrar jag vad matte tänker på. Igår skulle hon absolut ut och promenera med mig och Leia när det
En underbar sensommardag
Det är fantastiska dagar den här helgen, nästan som sommar. Matte har badat och klippt både mig och Leia så
Jag älskar grönsaker
Idag stal jag en tomat i växthuset. Matte kom på mig, men jag fick ha kvar den. Gul bifftomat är
Smultrontjuv
Matte har gnällt över att månadssmultronen försvinner från odlingen. Hon har skyllt på fåglarna och mössen. Men idag kom hon
Pudelklubbens dag 2019
Idag fick Leia gå med på Pudelklubbens dag. Där träffade hon Linnea och de hade en mysig dag. Jag fick
Dalarna
Vi vaknade i Orsa och började vår tur tidigt. Mora följt av Nusnäs och Leksand. Vi körde även genom Rättvik
Mitt i Sverige
Vi började dagen med kaffe vid Höga kusten bron. Matte sa att nu när vi är här måste vi njuta
Höga Kusten
Idag reste vi vidare mot höga Kusten. Vi gjorde ett fikastopp i Umeå och tittade på stan. Sedan åkte vi
I Sverige igen
Resan går vidare. Idag har vi kommit över till Sverige igen. Haparanda och Kukkolaforsen började vi dagen med. Vackert och
På väg igen…
Nu är vi på väg ännu längre norrut. Vi har åkt förbi Kalajokis sanddyner och mycket skog och några älvar
Utforskar området
Vi har haft ett högt tempo de senaste dagarna. Långa promenader i byn och i skogen. Matte har guidat runt
Saltkaret
Idag besökte vi saltkaret, en utsiktsplats som ligger på Björkö i Kvarkens skärgård. Från toppen av tornet kan man se
Replot
Vi tog en förmiddagspromenad idag. Matte visade oss några vägar som var döpta efter hennes släkt. Alexander var mattes morfar
Finland
Idag ser jag Finland för första gången. På resan från Åbo till Vasa/Replot stannade vi till i Björneborg (Pori) och
Händelserik dag
Det blev flera stopp idag. Massor av intryck. Brahehus vid lunch, Norrköping på eftermiddagen och sedan framme vid Värtahamnen. Nu
Nu är vi på väg
Första stoppet, en fin rastplats innan Ulricehamn. Vi är på väg på en semesterresa till Finland och det känns väldigt
Sotekanalen
Idag var vi och hälsade på mammas syster. Hon har en fårgård som ligger helt nära sotekanalen. Jag och Leia
Promenad i kolonin
Vi har en mycket spännande koloni. Det finns flera olika typer av natur här. Nu när matte har semester har
Baddag
Idag skulle matte och husse åka på den årliga loppmarknaden i Åsa. Vi åkte ner till Åsa men väl där
Att vara nära
Leia älskar att ligga nära mig. Men när hon vill ligga på mig så blir jag lite sur. Men visst
Morgonpromenad
Vissa morgnar är promenaden extra fin. Helt stilla hav och sol som börjar värma. Vi har haft flera bra dagar
Nej – inte nu igen
I går kväll slog det till igen. Jag fick jätteont i ryggen och nacken. Vet inte vad jag gjort men
Från Picasso till Olof Skötkonung
Idag har vi sett Picasso-skulpturen i Kristinehamn. Den är en av de största Picasso-konstverken i världen, 15 meter hög och
Godmorgon
Vi passar på att busa i hotellsängen fast man inte får. Vi sov gott i natt. Nu ny dag och
En liten tur till Karlstad
Idag har vi gjort en liten semestertripp. Resan gick via Dingle upp mot Säffle och mot Karlstad. Vi har smakat
Tumlehed
Efter att det regnat hela förmiddagen så kom äntligen solen fram och vi kunde gå en söndagspromenad. Det är inte
Promenad
Nu är vi redan inne i juni och sommaren har kommit på riktigt. Idag tog vi en promenad med matte
Släktträff i Lerkil
Idag var vi bjudna till Lillits husse och matte på släktträff. Det börjar bli en tradition en trevlig sådan. Vi
Titta ut
Nu har det varit några riktigt kalla dagar i maj. Det är aprilväder i maj säger matte. Då är det
Fideli 10 år
Idag fyller jag tio år. Det har varit en fin dag och jag har fått besök av Lina och Daniel
Leia, Grattis på födelsedagen
Min egen lilla tjej. Tänk att det har gått sex år sedan Leia föddes. Leia är fortfarande den lilla tjejen
Äntligen…
Nu har vi äntligen flyttat ut. Det här längtar jag efter varje vinter. Att få ligga på altantrappan i solen.
På tur med Västtrafik
Igår åkte vi buss med matte och husse. Det är spännande. En massa olika människor stiger av och på, på
En vanlig lördag
En vanlig lördag för oss nuförtiden består ofta av trevlig samvaro med Muddus. Idag gick vi en liten promenad och
Katt och hundar
När vi är på besök i vår koloni så tar vi gärna en promenad tillsammans med Muddus. Det går faktiskt
Promenad i Änggården
Plötsligt var all snö borta och det kändes nästan lite vårlikt igen. Vi tog en promenad i Änggården idag. Vattnet
Äntligen vinter
Nu kom den Vintern. Jag älskar snö. Matte tog med mig och Leia på en tur. Vi mötte Rut och
Ny frisyr
Matte beslutade att jag skulle få en fin kort frisyr idag. Det blev bad och sen klippning i några timmar
My dog 2019
I år fick jag inte komma med på My Dog. Min onda rygg satte stopp för det. Matte sa att
Mellandagarna
Nu är julen redan över. Jag fick ta det lugnt i år då det inte fick bli några promenader alls.
Det var inte planerat
I veckan fick jag åka akut till sjukhuset. Veterinären sa att jag måste ligga kvar över natten och få behandling.
1:december
Idag har vi öppnat första luckan på vår kalender. Jag får dela kalender med Leia. Men det går bra. Vi
Åter i staden
Nu har vi flyttat in till staden igen. Det gäller att hålla stilen om man ska promenera runt i stan.
Gäst i stugan
Vi har fått en gäst i stugan. Ja ni vet vår nya kattvän Muddus är på besök. Han har blivit
Högt uppe
Idag var vi högt uppe på Hälsö och såg ut över ett underbart hav. Det var längesedan vi var här
En ny bekantskap
Idag fick vi möta Muddus för första gången. Husse höll hårt i oss när matte höll fram Muddus. Jag har
Knud närmar sig
Matte och husse säger att Knud är på gång och att vi måste hålla oss inomhus ikväll. Jag undrade vem
Promenad i Skändla
Nu är det höst och vi kan börja promenera i skogen igen. Det är underbart att kunna få springa fritt